In maart 2023 publiceerde ECOOM-STORE, UGent, in opdracht van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) van de Vlaamse overheid, het onderzoek "Adoptie en gebruik van Artificiële Intelligentie bij Vlaamse bedrijven". Hieronder vind je een korte samenvatting van de belangrijkste bevindingen van deze studie.
De adoptie van AI-technologie bij Vlaamse bedrijven is (nog steeds) eerder beperkt. Iets meer dan een kwart (25,5%) wendt minstens één AI-technologie in de bedrijfsvoering aan: 11,5% gebruikt één technologie, 6,3% twee technologieën, 4,5% drie technologieën en 3,3% vier of meer technologieën. Dit betekent dat 74,5% van de Vlaamse bedrijven op het moment van de bevraging geen enkele AI-technologie gebruikt.
Het gebrek aan kennis, vaardigheden en expertise binnen de onderneming vormt de belangrijkste uitdaging bij de implementatie van AI-technologie voor adopters (i.e., gebruikers), en de tweede belangrijkste uitdaging voor niet-adopters (i.e., niet-gebruikers). Adopters ervaren daarnaast vooral moeilijkheden om nieuwe werknemers met de juiste kennis, vaardigheden en ervaring aan te werven. Niet-adopters zien op de eerste plaats weinig nut in AI voor hun onderneming. Zowel adopters als niet-adopters ondervinden moeilijkheden om de mogelijke toepassingen van AI in te schatten.
Bedrijven zetten AI-technologie in voor een eerder beperkt aantal toepassingen doorheen de industriële waardeketen. Adopters wenden AI-technologie voornamelijk aan voor algemene toepassingen zoals de organisatie van administratieve processen (35,0%) en ICT-beveiliging (33,2%). Ook voor meer specifieke toepassingen zoals marketing of verkoop, productieprocessen, ontwikkeling van nieuwe technologieën, producten en processen, dienstverlening naar de klant toe, en logistiek wordt AI al eens ingezet.
De inzet van AI-technologie heeft een significante positieve impact op de competitiviteit van de Vlaamse bedrijven. Ten eerste maakte het gebruik van AI voor 27,8% van de adopters het mogelijk om het afgelopen jaar nieuwe of aanzienlijke verbeterde goederen of diensten op de markt te brengen. Ten tweede kon 38,4% van de adopters het afgelopen jaar dankzij AI-technologie de kwaliteit van de ondernemingsprocessen verhogen. Ten derde kon 26,9% van de adopters dankzij AI-technologie de kosten reduceren.
De inzet van AI-technologie heeft vooralsnog een eerder beperkte maar wel positieve impact op de tewerkstelling.
Innovaties en moderne technologieën veranderen de manier waarop we werken en leven. Kunstmatige intelligentie, autonoom rijden en robotica zijn niet langer onderdeel van de toekomst. Ze maken deel uit van het dagelijks leven van de ingenieurs en ontwikkelaars bij thyssenkrupp.
Christian Jabs is er één van en zorgt er samen met zijn team voor dat klanten de materialen krijgen die ze nodig hebben, in de juiste hoeveelheden, op het juiste moment en op de juiste plaats. En dat doen ze door middel van efficiënte processen en een zo klein mogelijke CO2-voetafdruk.
"Samen met onze klanten werken we aan de wereld van morgen. We ontwerpen gezamenlijk processen, zodat we in staat zijn om alle stappen in de toeleveringsketen te maximaliseren. En dat is alleen mogelijk met moderne digitale technologieën, zoals pacemaker®.", zegt Jabs.
Pacemaker® bestaat uit op kunstmatige intelligentie (AI) gebaseerde software die historische gegevens kan gebruiken om nauwkeurige voorspellingen te doen over magazijnvoorraden, klantverzoeken en transportroutes. Het systeem wordt ook dagelijks bijgewerkt, zodat er een continu en geautomatiseerd leerproces plaatsvindt. Het is intussen al in gebruik bij enkele klanten en zal verder uitgerold worden in de markten voor de auto- en luchtvaartindustrie.