thyssenkrupp Materials Services wil klimaatneutraal opereren, de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen verminderen en sociale normen handhaven. Het bedrijf heeft zijn duurzaamheidsplannen geformuleerd als "Beyond clean", "Beyond green" en "Beyond good". Deze omvatten niet alleen de vrijwillige toezegging om vanaf 2030 klimaatneutraal te opereren maar ook om alle vormen van milieu-impact continu te verminderen.
"Met onze klanten in ons achterhoofd willen we ook de eerste keuze worden als het gaat om klimaatvriendelijke producten en diensten - met andere woorden, het decarboniseren van de toeleveringsketen", aldus Martin Stillger, CEO van thyssenkrupp Materials Services. "We werken ook intensief samen met leveranciers op het gebied van duurzaamheid en sociale normen. We geloven dat dit ons in staat stelt om een verdere bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld."
Materials Services heeft ongeveer 70 bedrijven en 270 bedrijfslocaties in meer dan 30 landen. Om ervoor te zorgen dat de duurzaamheidsdoelstellingen kunnen worden gehaald, is een groot aantal medewerkers betrokken bij de initiatieven. Om gebruik te maken van synergieën heeft het bedrijf een gestructureerde en gezamenlijke aanpak ontwikkeld voor zijn distributieactiviteiten in Europa: "Green Excellerate".
In het kader van het programma bepalen collega's van de verschillende bedrijven in de bedrijfseenheden Materials Western Europe en Materials Eastern Europe hoe ze de doelstellingen gaan behalen en combineren ze processen, projecten en initiatieven. Zo wordt bijvoorbeeld de inkoop van duurzame verpakkingen voor onze producten geëvalueerd en gecoördineerd in lijn met de eisen van de klant.
"We zijn ervan overtuigd dat we een grotere impact kunnen hebben als we onze activiteiten bundelen", zegt Robin Pedroza, Senior Program Manager voor Green Excellerate. Daarbij zorgt het Green Excellerate projectteam voor systematisch projectmanagement en worden doelen en voortgang bijgehouden. Het omvat ook het vergroten van de motivatie en identificatie met de doelen onder de werknemers in de bedrijven.
De focusgebieden van het prestatieprogramma omvatten drie gebieden: Energiereductie, CO2-reductie en de verkoop van groene producten en diensten. Green Excellerate" richt zich dus niet alleen op de eigen processen en diensten van het bedrijf, maar integreert ook de behoeften van klanten en leveranciers. Dit is de enige manier om toeleveringsketens echt "groener" te maken.
De regio heeft zich tot doel gesteld een heel ecosysteem van leveranciers van groene materialen te creëren - en zo zijn eigen positie te versterken. "Als grote materiaaldistributeur en netwerkpartner bevinden we ons in een goede positie om een duurzaamheidsstrategie daadwerkelijk te implementeren," zegt Pedroza. "Aan de ene kant kennen we de duurzaamheidsbehoeften van onze klanten en aan de andere kant wisselen we nauw ideeën uit met leveranciers. Als eerste stap gaat het vooral om groen staal, dat we opnemen in ons portfolio."
De materiaaldistributeur heeft zijn eerste leveringen van X-Carb® al ontvangen en verkocht. Tegelijkertijd zijn er gesprekken gaande met andere partners die groene producten op de Oost-Europese markt willen brengen. Ook contacten die het onderwerp nog niet op hun agenda hebben staan, worden benaderd. "We bespreken dan de strategische noodzaak om de productie van materialen om te zetten en te anticiperen op de toenemende vraag," beschrijft Pedroza de procedure.